Tématu svobody se v souvislosti s připomenutím 30. výročí sametové revoluce věnovaly všechny hořické základní školy v rámci společného projektu. Žáci ZŠ Na Habru se mimo společných aktivit s ostatními školami zabývali tímto tématem skutečně intenzivně. Připomínce doby, v níž vyrůstali jejich rodiče a prarodiče, zkoumání historických souvislostí i zamyšlení se nad hodnotou svobody, jejím významem, výhodami i riziky v nejrůznějších oblastech našich životů se věnovali téměř celý týden.
Haberští žáci 5. – 9. tříd si hned na úvod projektového týdne mohli vyzkoušet, co znamená svoboda volby a na vlastní kůži pocítit její důsledky.
To když si zcela svobodně sestavili rozvrh, podle kterého se v úterý chtěli učit. Kdo se chtěl věnovat dějepisu, mohl. Koho ale dějiny příliš nezajímají a dává přednost raději matematice, dějepis do svého rozvrhu jednoduše nezahrnul. Žáci tak museli vynaložit nemalé úsilí k tomu, aby si předměty správně zkombinovali, museli si vyhledat příslušnou učebnu, kde zvolený předmět probíhal, a museli se také smířit s tím, když jejich volba nedopadla podle jejich představ. Inu, svoboda, to je zároveň zodpovědnost. V učebnách se pak žáci setkávali nikoli podle věku, ale podle zájmu o daný předmět. Velký úspěch sklidily například hodiny fyziky, kde pro děti byly připraveny historické fyzikální pomůcky, ale také ukázka nejmodernějších technologií, s nimiž žáky seznámil náš host, Ing. Martin Kopecký, ze společnosti ALTRAN, kterému tímto děkujeme za čas, který žákům věnoval. Na dalších předmětech pak žáky čekali dobově oblečení pedagogové, často s dobovými pravidly a zvyklostmi. Děti tak během jediného dne zakusily, jak se ve škole možná cítili jejich rodiče, když byli sami ještě dětmi. Zároveň dostaly příležitost setkávat se a spolupracovat napříč ročníky. „Aktivity, při nichž se setkávají různě staré děti, realizujeme v průběhu celého školního roku. Domníváme se, že je to skvělá příležitost pro naplňování žákovských kompetencí a budování vzájemného respektu mezi dětmi,“ uvedl ředitel školy Mgr. Roman Chalupa. „Úterní hodiny se nám líbily. Vybraly jsme si dobré předměty a viděly jsme, jak se učilo dřív,“ hodnotí netradiční školní den žákyně deváté třídy.
Následující dva dny byly věnovány promítání historických dokumentů, diskuzi s třídními učiteli, tvůrčí činnosti a besedám s přizvanými hosty. Naše pozvání přijal například nprap. Aleš Brendl z Policie České republiky, se kterým žáci besedovali o tom, jaké nástrahy na ně čekají ve virtuálním prostředí internetu. Na často velmi silných příbězích si tak mohli uvědomit, že svoboda na internetu s sebou nese i velké riziko, před kterým je potřeba se pořádně chránit, neboť leckdy nevinně vypadající svobodné rozhodnutí umístit či okomentovat na internetu v podstatě cokoli, může znamenat daleko větší potřebu zodpovědnosti a nutnost nést následky svého počínání.
Žáci osmých tříd mohli nad tématem svobody diskutovat s Mgr. Ivo Chocholáčem, který v dobách normalizace zažil několik výslechů státní bezpečností a na vlastní kůži tak pocítil, jak snadno se člověk ze svobody může dostat do nesvobody. Byl to také Ivo Chocholáč, který se týden před tím stal průvodcem našich deváťáků při putování po stopách Václava Havla na Hrádeček u Trutnova. Seznámil je s historií tohoto místa i osobnostmi, které jsou se zdejší krajinou neodmyslitelně spjaty. Zároveň přidal pár vlastních vzpomínek na setkání s prvním českým prezidentem na Hrádečku.
Oběma hostům děkujeme za čas, který s dětmi strávili, a ochotu, s níž odpovídali na zvídavé dotazy dětí. Cenné informace, které žáci díky nim získali, a hodnoty, které se jim pokusili předat, byly jistě důležité pro formování osobností žáků a jejich další počínání.
Páteční den pak patřil především našim nejmladším, kteří se oblékli do barev trikolóry a těšili se na připravené prezentace a aktivity žáků 5. – 9. tříd, kterými dětem přiblížili téma svobody tak, jak ho během celého týdne zpracovali.
Pro navození té správné atmosféry 80. let nesměla chybět ani výstavka dobových výrobků, obalů či hraček. Jako zpestření si žáci mohli prohlédnout tablo s fotografiemi učitelů z období 80. let, kdy ještě řada z nich vůbec netušila, že se jednou stanou učiteli. Uhodnout, kdo je kdo, byla pro žáky výzva a před tablem se často setkávaly skupinky diskutujících dětí. Odtajnění identity některých učitelů pak bylo pro řadu žáků velké překvapení. Připomněli jsme si i literaturu samizdatu, tentokrát však děti opisovaly citáty vztahující se ke svobodě, které je nějakým způsobem oslovily. Opsaných citátů se sešlo skutečně hodně, je tedy vidět, že žáci o svobodě přemýšlejí a její hodnotu si uvědomují.
Projektový týden někteří žáci zakončili zpěvem, někteří výrobou klíčů ke svobodě, kterými pak udělali radost rodičům, spolužákům, kamarádům nebo sami sobě. Věřme, že s klíčem, který nyní drží v ruce, budou umět správně zacházet…
Fotografie z projektu budou v nejbližších dnech přidány do Fotogalerie.
Mgr. Kateřina Lhotová
Napsat komentář